• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Kontantfinans - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Lumify - Lån utan UC

Hjälp! Vilket lån är bäst?

turnaround

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 777
Moderator
Blev medlem
10 Februari 2014
Meddelanden
2 322
Mottagna reaktioner
821
Poäng
777
Avbetalningsplaner hos inkasso som jag har många av beviljar sällan betalningsfria månader. I de fall det är möjligt gör jag det redan. Snöbollsmetoden
går väl ut på att man har lite extra kapital att avvara vilket jag saknar.

Nä, det blir svårare med avbetalningsplaner, men även dessa går ibland att omförhandla. Snöbollsmetoden kräver inte extra kapital att starta med, säg att du idag lägger tex 20 000 i månaden på dina skulder, varje månad. Tanken är då att betala så lite som möjligt på alla utom det minsta lånet, som du istället försöker betala så mycket som möjligt på. Kapitalet frigörs av de betalningsfria eller amorteringsfria månader du kan få loss, och av eventuella minskade amorteringar på andra - kort och gott, det man kan få frigjort från alla andra skulder. Man ska alltså ändå lägga 20 000 på skulderna, men allt som frigjorts på det lån som är minst. Efter ett litet tag har det betalats bort, och då har man "riktigt" frigjorda pengar som man lägger i potten till avbetalningen på det näst minsta lånet (och fortsätter jaga utrymme på de andra). När även det lånet är borta fortsätter man ändå lägga 20 000 i månaden, men här kan man också kanske splitta det frigjorda utrymmet så att hälften går till det tredje minsta lånet och andra hälften till levnadskostnader. Osv, osv...
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

tigerkatten007

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 967
Blev medlem
15 Maj 2015
Meddelanden
1 942
Mottagna reaktioner
1 371
Poäng
967
Tack turnaround. Problemet är att jag betalar lägst på allt redan. Men ska ta en ny förhandlingsrunda.
 

tigerkatten007

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 967
Blev medlem
15 Maj 2015
Meddelanden
1 942
Mottagna reaktioner
1 371
Poäng
967
Hemskt att betala 22000 kr i månaden för lån. Jag skäms så mycket :(
 

ca5tio

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 907
Blev medlem
28 Oktober 2012
Meddelanden
3 961
Mottagna reaktioner
977
Poäng
907
Ja har ju fastighet tack och lov som jag kunde använda.
Löste bolån 2015 med arv jag fick så nästa år kommer jag ha 119.000 mindre i underskott så då kanske jag kan samla mina kreditkort och annat till ett mindre bolån då jag har pantbrev på de lån jag löst som nu är outnyttjade. Ring och prata med Svea och förklara din situation de kunde ju hjälpa mig med mina urusla förutsättningar.
 

tigerkatten007

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 967
Blev medlem
15 Maj 2015
Meddelanden
1 942
Mottagna reaktioner
1 371
Poäng
967
Fast du har säkerhet, tror det är enormt avgörande. Har visserligen bra inkomst och inga anmärkningar. Har även betalningsutrymme.
 

ca5tio

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 907
Blev medlem
28 Oktober 2012
Meddelanden
3 961
Mottagna reaktioner
977
Poäng
907
Fast du har säkerhet, tror det är enormt avgörande. Har visserligen bra inkomst och inga anmärkningar. Har även betalningsutrymme.
Ja kan så vara men du har ju bättre grundförutsättningar än mig så du kan alltid fråga menar jag.
 

tigerkatten007

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 967
Blev medlem
15 Maj 2015
Meddelanden
1 942
Mottagna reaktioner
1 371
Poäng
967
Måste försöka hitta pepp och motivation nu. Förhandla och alt 2 få ett lån, längre fram samlingslån. Men är helt utmattad. Känns som jag borde vara sjukskriven från jobbet också. Orkar ingenting :(
 

Myra

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 807
Moderator
Årets mest hjälpsamma
Blev medlem
30 Juni 2015
Meddelanden
10 637
Mottagna reaktioner
7 050
Poäng
4 807
HAr du testat Axo Finance? Jag förstår att det är tufft, har själv väldigt höga månadskostnader för lån. Det enda som motiverar mig är när jag ser svart på vit att skulderna minskar, har alla skulder uppskrivna på långa listor och ändrar beloppen så fort jag betalat av varje månad så att jag kan se att det minskar. Bara från september 2015 tills nu har det minskat med över 100 000 kr! Det peppar mig att se det svart på vit! att behöva betala så mycket som du gör per månad känns omänskligt! Blir så ledsen att Inkasso och andra långivare inte kan sänka beloppen när de ser att man vill göra rätt för sig och betala! Har du frusit räntorna? Jag kan jämföra med två lån jag betalar av på hos Inkasso, ett var på 28 000 kr hos Halens, tog det lånet 2009 och betalade 1000 kr/månad. Ibland log jag efter med två betalningar, men kom ikapp men för ett år sedan missade jag med två dagar att betala in påminnelsen för två månaders betalningar och då hade det gått till Inkasso, ligger hos Intrum Justitia Invest (lite väl hårda tycker jag!)! Idag är skulden hör och häpna 30 000 kr trots alla år av betalningar och räntan är på ca 30%! Samtidigt hade jag en kredit hos Nordea gamla Valutakortet som gick till Inkasso samtidigt som Halens... det hamnade hos Intrum Justitia . Det var Intrum själva som tipsade mig om att jag kunde ansöka om sänkt ränta och de frågade hur mycket jag ville sänka räntan med vilket var svårt att svara så jag drog till med 10-12% men Nordea sänkte till 8% och nu har jag "bara" 8000 kvar! Om 8 månader är den skulden borta medan Halens kommer antagligen att ligga kvar på samma höga belopp.
Så om du kan förhandla om fryst eller sänkt ränta kommer det att märkas att skulderna minskar snabbare! Förra veckan erbjöd Gothia mig att om jag betalar 1700 kr/månad istället för 1500 så ska de frysa räntan helt för en kredit på 30 000 kr som heller inte minskar. Så det tackade jag Ja till.

Lycka till!
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp